Вітаю усіх!
Частина 1. Вибір динаміка
Сабвуфер Helix K10W є заслуженим ветераном даної системи. Саме він став тим компонентом, що відкрив двері кастомної системи для інших компонентів: динаміків, підсилювачів і т.д. Але час неминуче йде, нове покоління підростає, а старому, хоч і досвідченому, уже важко конкурувати з ним. Так сталося і у моїй системі, що на великій гучності з'явилася чітка недостача НЧ у діапазоні саба. Що ж, рішення прийняте, гроші відкладені, інформація вивчена - треба ставити щось повністю нове.
Усю теорію, яку я знав і яка відноситься саме до сабів, я скомпонував у окремий запис. Якщо його не читали - раджу то зробити, і тільки уже тоді продовжити цей.
Почалося усе з найскладнішого - вибору динаміка, який буде серцем НЧ ланки. Брати щось б/в взагалі не варіант, тому перебирав, що є зараз на ринку. Helix не може запропонувати нічого кращого за мій.
Даю свій короткий огляд деяких варіант без якоїсь претензії на істину.
Morel Ultimo Titanium 104 / 122
Класна лінійка сабів. Але все ж тут орієнтація саме на SQ. На дуже великій гучності він уже не витягне банально. Ну і ціна у 30к грн.
BRAX MATRIX ML10 SUB
Брат Morel по духу, із ще більшим нахилом саме у якість звуку. Супер правильний саб, якщо говорити саме про подачу і характер звуку. Його сміливо можна називати моніторним сабом. Якщо будуєте систему під чисте SQ, то це один із перших кандидатів, котрих треба розглядати. Але "жиру" звуку тут не буде. На момент оформлення цього запису купити його можна за 38к грн.
JL Audio 10W7AE-3
На ринок України ця американська компанія, якій уже під 50 років, зайшла от тільки у цьому році, буквально через кілька тижнів після того як я уже вибрав собі динамік. JL можна сміливо вважати флагманами серед сабів. Усі їх динаміки по саму котушку напичкані передовими технологіями та рішеннями. Найбільш жирною серією є W7, яку у нас можна купити у двох варіантах: 10 та 12 дюймів. Якщо вам треба саме high end саб на усі гроші, який підходить для SQ і може давати шалений тиск - то ось він, перед вами. Резонансні частоти 30 та 27 Гц відповідно. Але його я не виберу відразу з трьох причин. Першу я уже описав: вони з'явилися у продажу фактично у момент, коли мені уже робили ящик, а мій динамік був куплений. Щось змінювати на цьому етапі вже пізно. Друга - це ціна: 39к грн треба віддати за 10" і 49к за 12". Ну і на останок є адекватний глузд, який говорить про те, що цей динамік на дві голови вище за інші компоненти моєї системи.
AudioBeat Extreme ESW12.2-1
12" SPL насос, як би я його назвав😅 У погоні за тиском його можна розглядати. Але от про якість тут точно нічого сказати. Не буде ні швидкості, ні точності. Ціна 17к грн.
А тепер поглянемо на якому ж варіанті зупинився я...
Phoenix Gold ELITE212d2
Американська компанія, яка також не новачок у автозвуці. Можна сказати, що дана модель - щось середнє між усіма вищезгаданими динаміками. Тут тобі і швидкість, і низькі частоти, у які може заходити динамік (резонансна частота 32 Гц), і потужний SPL тиск, і адекватна ціна у 18к грн. В Україні він навіть трішки дешевше за, наприклад, магазин Великої Британії, де ціна 350 фунтів стерлінгів (~18800 грн)
За моєю інформацією у нас цих динаміків є всього два штуки. Перший знаходиться у Києві, другий - в Одесі. Одного вихідного дня поїхав подивитися наживо на нього, потримати у руках та й взагалі забронювати(ухх, це слово😣)
Зовнішня коробка не сильно презентабельна, але то і ясно, адже вона виключно для транспортування. Проте і на ній є досить корисна інфа, а саме - вказана вага нетто. 14.5 кг - дофігіща просто. Та блін, сам динамік важчий за мій Helix у корпусі😑майже на третину (той був 11.1 кг).
За нею вже ховається заводська коробка з деякими характеристиками та маркетинговими слоганами. Ну і спрощена схема конструкції.
Найцікавіше ж там всередині. * Дивиться на майбутнього власника своїм вимкненим світлодіодом *.
Тримати цього малюка бажано обома руками, особливо, коли він ще не оплачений, ахахах. Якось вихваляти чи критикувати інженерні рішення, використані матеріали я не буду - не у моїй компетенції то. Як звичайний споживач скажу лише, що виглядає дорого-богато, монолітно, якість відчувається😎
Однозначно, він мусить стати частиною системи Ікса =)
Частина 2. Новий корпус
З цим, правда, доведеться трохи почекати. Спочатку новому потенційному мешканцю потрібен буде будиночок, та такий компактний, аби для моїх рок композицій отримати швидкий бас. А це означає тільки одне - корпус буде формату Закритий Ящик (ЗЯ).
"Чому не стелс, аби сховати динамік у ніші крила?" - хтось запитає. Все просто: 12" динамік не поміститься там, і, навіть, якщо якось його туди втулити, то набрати потрібний об'єм стане нетривіальною задачею. Та й виготовлення стелсу у 2-3 рази дорожче, зазвичай, а мастило для ТО само себе не купить😁. Весь же об'єм багажника мені потрібен десь у 1 день на рік. Якщо вам те місце супер критичне, картоплю там возити часто треба чи якісь запчастини, то будь ласка: 10" у форм-факторі стелса буде ідеальним рішенням, хоч і не бюджетним.
То ж ЗЯ. Який оптимальний об'єм потрібен? Відкриваємо мануал від виробника і знаходимо там таблицю з рекомендаціями. Sealed Enclosure (ЗЯ) під SQ - 1.5 кубічних фути. Що у нормальних одиницях вимірювання складає ~43л. А, для прикладу, у корпусі з фазоінвертором рекомендують аж цілих 64л - це дуже великий ящик.
Майбутній ящик буде мати звичайну квадратичну(кубічну) форму зі зрізаною задньої частиною, яка відповідає куту нахилу спинок заднього сидіння. По висоті вирахував, аби вийшов майже впритул до шторки багажнику. Це дозволить трохи виграти за шириною та глибиною. Після креслень та розрахунків кількох варіантів нарешті з'явився остаточний: висота - 44 см, ширина - 41 см, глибина по низу - 49 см, глибина по верху - 31 см. Тепер найважчий етап для мене - чекати, доки хлопці то все зроблять 😂
Коли у справах катався неподалік, заїжджав дивитися на деякі етапи робіт, таке мені завжди цікаво було. Ну і як же без стояння над душею майстрів?=)
Окремо купили захисну сітку(він же гриль) для динаміка.
Наступного дня мені надіслали відео, де видно, що сам ящик готовий. Тут можна побачити ребра жорсткості та укріплені перегородки. Це усе потрібно, аби стінки міцно трималися між собою і давали якнайменше резонансу. Буде сильно прикро, якщо динамік на гучності банально розвалить ящик🤣
Починається етап зовнішнього вигляду ящика. Бокові, задню та нижні стінки вирішив оформити дешево та банально - у карпет його, який близький за кольором до матеріалів багажнику. А от із передньою стінкою хочеться трохи краси та оригінальності. Вона за кресленням буде подвійною (2*20мм), знову ж таки - необхідно для посилення конструкції. Її оздоблення є окремою роботою, яку виконує інший майстер. Але про це трішки згодом.
Карпетом обшили там за день-півтора, тут немає про що і розповідати. Це був перший раз, коли я вже наживо побачив майже готовий корпус. Відразу скажу, що на кресленнях я уявляв його меншим =) Але яка ж то краса у простоті. Наче той ґелендеваґен - рублений сокирою чорний куб потужності.
Корпус від Helix K10W десь вдвічі менший, хех. А бачите оті круглі металеві 4 штуки біля кожної із вершин? То еволюція рішення кріплення передньої стінки. Спочатку думали її просто приклеїти або прикрутити, але ж хочеться мати доступ до динаміка, раптом що. І щоб цей доступ був відносно легким, тому ось воно - неодимові магніти, які повинні міцно тримати передню стінку.
Якщо хтось думає "та ну блін, воно ж від басу не витримає все одно і відпаде", то запевняю, що тримається міцно, як депутат біля державного бюджету😂
Ну і саму стінку будемо обшивати темним вінілом з рельєфними вигинами для створення такого собі 3d ефекту або ж просто об'єму. Бо звичний чорний квадрат ще й тут я точно не хотів. Вініл у тому сірому кольорі, що вибрав, чимось схожий на шкіру, хоч тільки візуально. На це ще пішло пару днів, з доставкою матеріалів.
Наостанок хотілося додати індивідуальності під такий проект. Тому у нижньому правому куті передньої стінки зроблять заглибину, де розміститься металева табличка з гравіюванням. Написи та мінімальний дизайн придумав сам, у майбутньому, можливо, перероблю якось, наживо не до кінця сподобалося, як виглядає😐
Віддали то в роботу на станок. Але затяглося виготовлення на цілий тиждень. Такі маленькі замовлення не дуже люблять, легше займатися корпоративними чи іншими оптовими, то ж мій просто чекав, доки з'явиться прогалина у часі простоювання станка, і тоді уже його закинули. Сам процес, як лазер випалює метал, записали, що радує. Відео на швидкості x2:
Не забули і про кріплення задньої стінки, аналог того, яке робили під Helix. Тільки тут їх уже два, аби стримати цього кабана від перевертання на "шалених" прискореннях. По правильному треба б ще якісь кріплення і на передню частину, щоб увесь ящик надійно фіксувався від рухів у будь-який бік, але поки що не придумав, як би то реалізувати.
Тепер це усе зібрали докупи і, нарешті, довгоочікуваний корпус я тримав у руках, хоч це дуже і дуже важко. Сумарна вага конструкції вийшла... 33 кг - це втричі більше за попередній саб, то ж тепер Ікс важить більше 2 тон, хе хе.
Нарешті можу зробити фото готового саба під звичним освітленням із багажного відділення.
Штатний світлодіод навмисне не підключав, бо не дуже бачу у ньому сенс🤔
От ще записав окреме відео, як працюють магніти на готовому варіанті. Зверніть увагу на звук і швидкість схлопування передньої стінки: якщо підставити пальці, буде сильно бо-бо😑
Частина 3. Від чого то буде грати?
Тааакс, ящик і динамік у нас є - то, звісно, дуже круто, але ж йому від чогось треба грати. Мій підсилювач Helix M One X з номінальною потужністю 400 Вт при 4 Ом явно не вивезе. Знову муки вибору.
Є Helix P One(ціна - 34500 грн) уже з 500 Вт на 4 Ом і значно більшим демпінг фактором для контролю. Але і його потужності буде замало, проходжу повз.
Хорошим вибором став би JL Audio HD750/1. Тут є 750 Вт на 4 Ом - вистачило б на більшість випадків. Потім дивишся на ціну 51600 грн і такий "нє, ну нафіг, не мій рівень".
Переглядаю характеристики свого Helix M One X і, блін, так ось же воно рішення, прямо перед очима. Просто купити ще один такий самий. І що це дасть? А от що: у Helix є технологія TwinPower Link, що дозволяє підключати один підсилювач до іншого, іншими словами режим master-slave (головний-залежний). Це значно підсилює вихідну потужність. До прикладу мій отак може розкачатися:
І ціна нового M One X значно менша - 12250 грн. Мінуси тут очевидні: треба більше місця для двох підсилювачів та більше кабелів, які то все поєднають між собою. Що там думати, треба купувати😅
Того ж дня почалася інсталяція. Спочатку трохи переробили проводку, додавши розподілювач до мінуса, а то до цього всі кабелі живлення(а це match10 та два підсилювача) висіли на клемі і їм там трохи затісно було. Тепер все заведено в одну коробку.
У мануалі добре описана і сама схема підключення. З додаткового нам потрібен RCA кабель для з'єднання підсилювачів між собою та кабеля живлення на другий Helix.
Для підключення головне перевести тумблером перший у master режим, другий - у slave. Налаштування фільтрів, bass boost'у відбувається лише на master підсилювачі, їх значення на slave ні на що не впливають.
Тепер у ніші багажника співіснують три друга, які тримають на собі НЧ та мідовий діапазон частот😅
На останок ще взяли тепловізор для телефону, аби заміряти температури, як сильно нагрівається динамік.
Частина 4. Висновки
Враження. Уххх, як то описати. Саб вийшов дійсно золотою серединою й ідеально підходить у мій SQL проект: є і точний швидкий звук, є і низькочастотні вібрації, які відчуває більш тіло, а не вухо. Усе вирішується налаштуваннями, які кожен підбере під себе сам. Я ж бачу, що десь для 70% моїх треків достатньо налаштувань під SQ, де саб не дуже сильно виділяється. Алее, от під інші 30% його хочеться накрутити посильніше - і він це дозволяє з величезним запасом, що не було доступним для попереднього Helix.
Короткий відео-тизер усього процесу роботи з його виготовлення:
Звісно ж перерисував схему усієї системи у своєму улюбленому Paint😜
П.С. Здогадайтеся, який компонент буде замінений наступним?😏
----------------------------------------------------------------------
Дякую, що дочитали! Підписуйтесь, коментуйте, поширюйте
Я попередньо проганяв кілька онлайн калькуляторів, вони давали на SQ розрахунок 40-50л, причому там ще один із них пропонував варіанти розмірів, але вони мені фізично ніяк не підходили. То ж довіритися виробникові дійсно стало кращих і простішим рішенням, хех.
Ага, тут дитина зі світу SQL. Якщо крутонути його звук на повну, думаю, багажник треба буде збирати тоді заново😅.
Добре, що цього не потрібно робити, бо все ж він значно вище рівнем за інші компоненти системи. Я зробив те, що саме і хотів - саб із великим запасом.
За Бракс думав трохи, там ще і знижки на нього були, можна за 29к взяти. Слухав Бракс у інших готових авто - він класний, дуже класний, але все ж м'яса у звуку не дає. Навіть Артем, які ж так то Audiotecом займаються здебільшого, відмовив від Бракса, сказавши відразу, що мені його замало буде.
Саб топ, дійсно гарно описав за баланс швидкості і потужності, і рокешнік і драмчік все гарно 🔥
Продам інфу який компонент він буде міняти наступним, не дорого, подробиці в лічкє
вже збирався лайк ставити, а тут таке
Джерело звуку = головний пристрій?
Авто?