Вітаю усіх!
Несподівано, але у нас тут знову автозвук. Одне із небагатьох дооснащень, яке може тривати майже до безкінечності. Жартую, не може, гроші у вашому гаманці закінчяться значно швидше, якщо ви не власник нафтового родовища😄
А от покращувати усе поетапно - цілком собі робочий варіант, хоча, можливо і не зовсім правильний. Зараз поясню.
Головна проблема такого підходу - гроші. Ви будете втрачати на покупці/продажу певних компонентів (підсилювачі, акустика) при переході на "вищий" рівень.
Можна ж піднакопити більшу суму вічнозелених і закинути то все одразу? Нууу, можна, так, але це буде відтягувати той час, коли почнете насолоджуватися звуком.
Поетапне покращення дає швидший доступ у світ SQ(Sound Quality). Крім цього, має не зовсім очевидний плюс - можна кайфонути від поліпшення якості не один раз, а декілька😅
Тут кожен повинен сам обрати шлях, однозначно правильного не існує.
Сам же я взагалі гадав, що один раз куплю усе, встановлю, та й буду кататися, більше не заглядаючи туди. Проте цей запис натякає, що не все так сталося, як гадалося.
І ще ремарки. Цей запис я роблю уже значно пізніше, ніж коли було усе виконано та встановлено, то ж таку собі ретроспективу легше проводити. Хочу також забрати свої слова назад із першого запису про встановлення кастомки, а саме: "побудована система змогла "переварити" різноманітних виконавців" та "неважливо, яку пісню захочеться послухати - звучати вона буде фантастично". Ні, дійсно, той сетап, що побудував відразу, значно краще штатних акустик у авто, але от пройшовши деякі етапи покращення розумію, наскільки я помилявся. З деякими треками кастомка не справлялася: інструменти звалювалися у суцільну кашу, на великій гучності ВЧ слухати було досить важко і неприємно. Та і самого запасу потужності звуку не вистачало.
Боротися з цими недоліками буду по одному за раз і розпочну із самого головного - підсилювач. Ні, з кастомним Match усе добре, а от штатний Harman Kardon(далі по тексту - HK) треба прибирати із загальної схеми.
За обмін інформації між блоками у автомобілях BMW F серії відповідає MOST(Media Oriented Systems Transport) - високошвидкісна оптична мультимедійна шина даних. Використовується полімерний дріт помаранчевого кольору, а сама інформація передається за допомогою світла. Усі системи авто, що використовують MOST, формують єдине кільце. З'єднані вони там послідовно, умовно: блок1->блок2->блок3->блок1. Одним із таких блоків і є штатний HK, який отримує з NBT(магнітола) аудіосигнал. І про це детальніше😉
Сама NBT магнітола немає ніякого апаратного звукового процесора (далі по тексту - DSP). Проте на програмному рівні він є: еквалайзер, (об'ємний звук Logic 7 UPD2 - цим все ж займається DSP HK) та позиціонування сигналу (фейдер та баланс) - це усе функціонал програмного DSP.
UPD3 - фото налаштувань звуку у NBT:
Сигнал від магнітоли забрали у форматі стерео і кинули через кабель MOST прямо на підсилювач HK. Всередині нього, як і у інших сучасних штатних підсилювачах, є DSP (а можливо навіть не один), котрий розділить вхідний сигнал на відповідні канали. Для HK F25 таких каналів 9. У характеристиках написано, що це - 10 канальний підсилювач, але 1 канал просто не використовується. Чому - я без поняття, та й неважливо то. А наші 9 каналів:
Але ж не може на кожен канал подаватися один і той самий сигнал? Дійсно, не може, не даремно існують різні види динаміків. Іншими словами: наш стерео сигнал проходить етап фільтрації.
Насправді, узагальнено процес не сильно відрізняється від картинки вище🙃
Сигнал потрапляє у різні фільтри: смугові, низьких та високих частот. Там, у залежності від типу динаміку, який використовується у каналі, певні частоти сигналу "відрізаються". Наприклад, на мідбаси, які працюють у діапазоні низьких та низько-середніх частот(умовно, 50-300 Гц), немає сенсу подавати усе, що вище 300 Гц.
Несемося далі...
Ви, як водій, знаходитесь ближче до лівих динаміків, праві ж - десь там далеко. Якщо подати звук, то першим до вух він дійде саме зліва. І хоч цей час дуже малий: близько 5 мс (0.005 с), його достатньо для мозку, який формує звукову сцену і бачить чує шо то не то. Таке якось треба прибирати і дурити той мозок. На допомогу приходять затримки, які DSP може виставити для кожного із каналів. У штатних акустичних системах ці затримки виставляються ще на заводі і змінити їх ніяк не можна. Розраховані вони, скоріш за все, під розмір кузова, тому ідея взяти підсилювач HK чи B&O(Bang & Olufsen) з умовного F15 та перенести його у F10 може бути не найкращою. Грати то буде, але трішки не так, як то задумано😑
Ми з нашим сигналом знаходимося ж всередині підсилювача, коли ж будемо посилювати то? Уже скоро, треба тільки цифровий сигнал переробити в аналоговий.
Для такого у середині 20-го століття інженери винайшли ЦАП (Цифро-аналоговий перетворювач). У ньому цифровий сигнал у вигляді набору нулів та одиниць перетворюється на аналогове значення, котрому відповідає певний рівень напруги. Напевно, у HK є лише 1 ЦАП відразу на усі канали. А той же Match може похвалитися окремим ЦАПом на кожен із каналів, що дає кращий результат такий перетворень.
Посилюємо? Нууу лаадно, тільки попередній підсилювач треба пройти😅 Зазвичай, він посилює сигнал по рівню напруги, який буде придатний уже для підсилювача звукових частот (підсилювач низьких частот). От цей дядько уже і посилює сигнал, аби передавати його на динаміки. Саме його потужність вказують у технічних характеристиках чи рекламних брошурах.
Отож, від HK вийшов аналоговий сигнал на 9 каналів. Усе грає та співає. Що ж сталося, коли у загальній схемі з'явився Match? Сподіваюсь, ви там ще не заснули від теорії, бо я продовжую🙂
Беремо усі ці 9 каналів, для зручності кабелі фізично поєднуємо у спеціальному конекторі, та заводимо у Match по високому рівні(тобто сигнал прилітає з напругою 10-20 Вольт). Але з такою напругою працювати не дуже круто, тому існують перетворювачі з високого на низький рівень, які дають на виході сигнал напруги 2-5 Вольт.
Пам'ятаємо ж, що це - аналоговий сигнал. Нам знову потрібне чергове перетворення, тільки уже зворотного формату.
АЦП (Аналого-цифровий перетворювач) тут як тут. Отриманий цифровий сигнал, передаємо у DSP Match'a. Усі його детальні налаштування з обробки сигналу (затримки, фільтрацію, рівні, фази і т.д.) можна виконати з ноутбука. Після чого знову повторюються ті ж самі процеси, описані для HK, але цього разу передаємо сигнал з DSP Match'a на підсилювач Match'a: ЦАП, попередній підсилювач, підсилювач звукових частот.
З усього полотна тексту вище можна помітити, що часто зустрічається слово "перетворення".
Що не є гуд для фінального результату, втрачається деталізація та глибина звуку, ріжуться частоти - неприємно. Зменшити їх кількість можна, прибравши підсилювач HK і підключивши Match напряму до магнітоли NBT. Проте зробити це не вдасться, адже, банально, Match не містить входу для MOST. Здогадайтесь з першого разу, що потрібно, аби обійти то? Звісно ж - поставити ще один перетворювач🤣 Цього разу з цифрового сигналу на цифровий: MOST->S/PDIF. Останній - то уже звичний для більшості аудіо обладнання. Далі по тексту зватиму цей перетворювач "MOST-адаптер".
Раніше дуже популярним був кацапський MOST-адаптер "Триома". У сфері автозвуку України його також активно використовували - такі часи були.
Купувати щось звідти у 2024 - то лютєйший зашквар. Але, навіть, якщо ви загубили свої моральні цінності, зробити то буде не так і легко - українські компанії перестали його продавати, хіба що у когось є залишки на складах.
Біда у тому, що ринок подібних адаптерів досить маленький. Зараз вибір зведеться буквально до пари виробників. Один із таких із піднебесної. Так, так, вони союзники кацапії, не треба підтримувати їм економіку. Але тут ситуація, як і з Мавіками - аналогів то особо немає, то ж... беру його. Крім конвертації цифрового сигналу, MOST-адаптер повинен емулювати роботу штатного підсилювача, аби NBT "думала", що той є у системі. Якщо такої емуляції не буде або ж вона виконується криво, то ідея не дасть вихлопу. Може проявитися по різному: повна відсутність звуку, відсутність регулятора гучності у NBT, відсутність або неправильний рівень звуків парктроніків. У автомобілях G серії, де замість MOST використовується Ethernet кабель додаються ще проблеми з радіо чи звуками покажчиків поворотників (там вони звучать у динаміках системи, а не у динаміку панелі приладів, як у F серії).
Найбільш зручніше поставити адаптер на місце штатного HK, місця там вдосталь буде, кабелів лише два: оптика на Match та живлення.
UPD4 - а фінальний вигляд лівого крила зі встановленим MOST адаптером такий:
Така суттєва зміна роботи системи призводить до повного переналаштування звуку через DSP Match'a. Довго тягнулися хвилини очікування результату, адже мозком я розумів, що покращення точно будуть, але чи почує їх моє вухо😅
Даремно побоювався: звук змінився - от ці два слова дуже влучно описують враження. Сам його характер став іншим, більша деталізація, чіткість деяких інструментів (особливо, барабанів). Немовби раніше виконавці сиділи за 15м від тебе, а зараз стали за 10 - і ти значно розбірливіше їх чуєш. Тут якраз проявляється отой неочевидний плюс, про який я говорив ще на початку запису, що ти кайфуєш після кожного етапу поліпшення.
UPD1 - Поточна схема звуку виглядає так:
Загалом, я повністю задоволений апгрейдом. Та й без нього ніяк не перейти до наступних стадій хвороби😉 Про які - у скорому майбутньому.
Як і усе, що пов'язано з автозвуком, робив у хлопців із Next Level.
------------------------------------------------------------------
Дякую, що дочитали! Підписуйтесь, коментуйте
як добре, що я одужав
Бо поки що тільки посилюється
Треба виправляти😉
Чи яка така "крута" начинка є у HK?
Та і навіть з точки зору собівартості подумати. Компанія, що займається виключно звуком, проти БМВ(як замовник), задача якої за мінімальні гроші поставити на конвеєр то.
"Підтримує Dolby pro logic IIx яким користуються всі" - хто всі? Хороший автозвук - це у 99% фронт + саб.
Я завжди включав обємний звук, і всіх кого питав казали що так грає значно краще, можливо тільки в мене так) Ви виключали обємний звук коли стояв hk ?
Про компоновку "хорошого автозвуку" можна спорити безкінечно, краще навіть не починати
"Про компоновку "хорошого автозвуку" можна спорити безкінечно" - а шо там сперечатися? Просто подивіться, які сетапи займають призові місця на змаганнях😉
Stage1)) нч динаміки поміняти на 4омні, можна від е65, басу стає як b&o, я так їздив, лупить дайбоже, потужність виростає в 2 рази, якщо літом навалювати на всю годинами - динаміки згорять. На всі сч динаміки ставляться пасивні фільтра першого порядку, так з них зрізається трохи верх і вони не лізуть туди де грають твітери, якісь виростає, на високій гучності не ріже вуха.
Stage2 ставимо хороші нч динаміки на 4ом з катушкою хотя б 50мм (не е65), можна ще поміряти ток на динамік, якщо піковий наближається до 8а то міняємо tdf8590 на tdf8591в нч каналах, в підсилювачах десь після 12 року забрали 2 з 4 транзисторів в перетворювачі, ставимо їх. На всіх твітерах забираємо конденсатор і ставимо фільтри другого порядку які розділяють вч і сч, так навіть на максимальній гучності грає мягко і не бісить, так зроблено в individual на передніх динаміках. Така система в більшость випадків дасть прикурити BW.
Stage3 купляємо хороший підсилювач на 7-8 каналів для сч вч і 2 канальний на саби, виводим з підсилювача hk лінійні виходи, там це дуже просто зробити, всі 9 виходів розложені в ряд коло dac. Підключаються лінійні виходи до нових підсилювачів і звісно всі дроти від динаміків теж. Ставляться фільтра на всі вч-сч як і раніше, динаміки можна поміняти всі на b&o або eton якись якщо бюджет позволяє. Це буде поканальна система яка переграє bw і b&o, по гучності так 100%, при цьому збережеться опція $688 і все буде працювати штатно, звук 5.1, dolbi і затримки настроєні інженерами а не всякими недоспеціалістами як я.
Проблеми з деталізацією не провина процессора, сч динаміки не ріжуться зверху і грають там де невміють, а твітери фільтруються першим порядком і на них йдуть трохи занизької частоти, ось і виходить каша. Я ставив фільтра прямо на динаміки (фото нижче) без ніяких точних розрахунків і замірів, грало це набагато краще, що не дивно бо так і повино бути.
"ні вам, ні мені цього не повторити" - а як тоді НК "налаштували" те усе під будь-яких пасажирів та ще й на кожне місце ідеально? Якийсь парадокс виходить.
"Процесор в hk налаштований щоб якісно послухати пісню яка Вам сподобалась і ніяких сцен там не треба" - ніт, він налаштований, аби продати опцію, от і все. Якісно послухати пісню на ньому точно не вийде.
"які включають музику тільки щоб послухати як вона грає а саму музику і не слухають" - ну це вже взагалі якась нісенітниця. Адже все навпаки. Скільки історій, як люди після інсталу нового звуку, залишаються у авто, аби слухати музику, адже тепер звучить краще.
В мене з Вами зовсім різні розуміня "сцени" і взагалі того як це все працює. Ви думаєте що зможете налаштувати краще ніж багато розумних людей з hk а я впевнений що ні і дальше спорити немає сенсу. Потрібно просто порівнати вашу систему з bang&olfsen, бо це прямі конкуренти по $ і представляють різні погляди на аудіо в авто
"а не тому що в харман сидять лохи які не можуть настроїти підсилювач як багато хто думає" - я не казав, що там лохи сидять. У них просто взагалі інша задача: видати за мінімальні гроші звук, яким задовільниться середньостатистичний слухач.
"Потрібно просто порівнати вашу систему з bang&olfsen" - порівнював. Результат не на користь B&O
Але нахай кожен залишиться при свої думці))))
А вже еквалайзінг, фейдер/баланс - то саме NBT. Бо кажу ж, я на своїй системі маю чітке підтвердження тому.
А от у DSP Match'а вони якраз є
Теж цікава тема доопрацювання звуку harman/kardon в авто, оскільки поставив android екран і хоч звук наче йде по оптиці через штатну голову, але він перетворюється і робиться в якусь кашу, хоча радіо ппц як круто та ефектно звучить🤷🏻♂️ аж не розумію, що можна придумати. Є може якісь думки? Твій варіант допоможе?
Отже, я би почав з того, що не слухав радіо=)
Спробуй для початку якесь інше джерело звуку почути: телефон по BT, телефон через AA/CarPlay (по WiFI, якщо сторонній планшет то може), флешка, AUX.
Якщо ж треба більше детальності, то тут уже тільки міняти компоненти.
Мій варіант не підійде відразу, адже Харман ти то прибереш, але ж замість нього хтось повинен опрацьовувати та підсилювати звук.
І, напевно, краще б зробити у стандартному порядку - спочатку поставити Match (або якийсь інший DSP підсилювач), нехай грає навіть на штатні динаміки. Завдяки тому, що там є досить гнучкі налаштування, можливо, вдасться отримати звук, який повністю задовольняє, та й на цьому все. Взагалі, налаштування - то 50% успіху.
Ну і ще цікаво, яку музику слухаєш. Харман непогано відіграє різноманітний поп. Рок, метал, усе інструментальне - тут уже біда, не тягне взагалі(
Так, ще не кінець)