Давайте спершу розберемося з деякими тезами.
По-перше, заміри ачх, thd, та інші що будуть згадуватися в цьому дописі не показують в повній мірі якість звучання системи, вони лише можуть дещо показати ті ці інші проблеми системи, її реакцію на певні дії, є ще безліч характеристик, що впливають на відчуття від прослуховування, як то імпульсні чи фазові хар-ки , що неможливо, або дуже важко перевірити і складі штатної системи, без можливості поканального під'єднання. По-друге, я не експерт акустик, інформація описана в цьому дописі не буде претензією на істину, швидше мої власні думки на тему, що з' являлися під час монтажу, замірів та прослуховувань, основані на знаннях що є не досконалими, а можливо і хибними, тому з радістю запрошую розуміючих людей до коментарів із критикою, та власними думками.
Звучання системи Premium Sound Harman Kardon
Дива не сталося, система звучить "нормально" зрозумійте правильно, вона позиціонується як топова у бренда, тому і запити до неї відповідні. Відштовхуватися я буду від своєї домашньої, недорогої акустики Yamaha HS80, що підтримується за необхідності знизу сабом Apart sub2400, з можливістю вносити зміни в частотний та фазовий баланс.
Коли спробувати описати якість звуку, до голови приходить фраза мого знайомого, з компанії MAG Audio, "цокає і бумкає", і справді цокає і бумкає воно досить непогано, система розрахована непогано, тому навіть на максимальній гучності нічого не пердить, рівень спотворень не улетає у стратосферу, і слухати гучно скажімо електронну музику досить приємно, окрім моментів що опишу вже у розборі замірів. А от в інших сценаріях біда, як і будь якої недорогої акустики. По-перше коли дати на неї щось важке для відтворення, відразу уся музика руйнуються у неслухому кашу, так, є винятки, яприклажм я ззакріплю у пості, але то швидше + до тих хто зводив цю музику, аніж до системи. Другий момент це навпаки, прослуховування на невеликій гучності, і тут вже інша проблема, "акустика не качає", зникають низькі частоти, та й в цілому акустика перестає "грати" і звучання системи перетворюється на радіо точку.
Коли ж взяти варіант що і музика наче не важка для відтворення, і гучність достатня , то наче і нічого жахливого і не відбувається, ніщо прям вухо не ріже, але й кайфу від прослуховування, такого, яким він може бути ти не отримуєш.
Спробую описати різницю між моєю попереднею системою, базовим комплектом High performance, він звучить... Без претензій) від нього нічого не чекаєш, і він максимально задовольняє цей запит)) досить цікавий момент що мене трохи розчарував. Стара система більш низькоомна, тобто має гірший контроль підсилювача над дінаміком, і я очікував що нова система буде у низькому звені більш контрольована, більш хлестка та швидка, але цього ефекту я не помітив.
Далі викладу графіки порівняння різних варіацій систем вольво, які вдалося поміряти, спробую доповнити своїми думками з цього приводу.
Усі заміри робилися в однакових умовах, на місці прослуховування водія, однакових налаштуваннях, та максимальній гучності на автомобілях платформи p3 ( усі s60, одна xc60)
Почну з порівняння однакових варіантів систем premium sound, останньої модифікації на платформі p3, та що з шильдиком "harman kardon".
Як на мене цей графік поясню чому саме коли вас не влаштовує звук у авто в першу чергу треба починати з шумовіброізоляції дверей, а не летіти купувати інші динаміки чи ще щось) Значний приріст у відтворенні низьких частот, а також більш рівну ачх в області низької середини, хоча оті 3 горби на зеленому графіку у області 200-600Гц дуже схожі на ефект від стоячих хвиль, на графіку ми бачимо переверти фаз у цьому діапазоні, яких немає в мене.
Також можете побачити завали в мене у області середини та більш ранній спад високих частот, через відсутність центрального каналу.Тут хотів би зупинитися трохи детальніше. Коли зі спадом по верхами треба щось робити, така неровномірність середини у "правильній системі" мене не дуже радує, і маю припущення що там є якийсь фазовий конфлікт.
Серед спільних проблем дуже муляє око горб в області 500-600 Гц, не найприємніша частота, та провал на 160Гц, і тут вже цікаво, на обох системах в цій ділянці є доволі сильні спотворення, коли хто може поєднати і пояснити ці факти напишіть в коментарях, адже коли це резонанс він або у протифазі, або мав давати навпаки, горб, а не провал.
Далі будуть порівняння моєї системи з системами premium sound, але більш ранніми, без приставки harman kardon.
Знову більш розгорнуті верха, як на мене дуже погана неровномірність системи в цілому, але більш низький старт. І тут хотів би зупинитися. Усі системи окрім harman kardon, судячи з графіков, починають грати дещо нижче, але при цьому мають просто дикі цифри спотворень у цих діапазонах
І тут в мене знову недостатньо знань щоб зробити якісь висновки напевно, єдине що здається мені вирогідною версією є те що в системі харман був використаний сабсонік, що підрізає систему знизу, не даючи грати ті частоти що система намагатися зіграти не повинна.
Далі в нас одна, як на мене цікава тема для більшості користувачів, що через бажання зробити штатну систему краще, біжуть міняти дінаміки на більш кращі, більші, потужніші, без урахування характеристик дінаміків, параметрів тіля-смола, насамперед добротності динаміка та резонансної частоти.
У наступній системі кволі НЧ дінаміки premium sound були змінені на люті та важкі, дійсно круті дінаміки моєї улюбленої Dynaudio ( доречі ледве не єдиної контори що дійсно робили дінаміки для автомобільних систем зі своїм шильдіком) а також штатний центральний канал був змінений на канал від бмв. Авто із шумкою.
Ще більш неровномірна ачх
Ще більше переворотів фази
І якийсь дикий рівень спотворень ( хоча у діапаозі високої середини, де наше вухо більш сприйнятливе до спотворень, моя система лізе вище)
Найцікавіше для мене було порівняння моєї системи з системою high performance, базовою, більш дешевою системою вольво))
Сюрприз сюрприз.
Доволі ровна ачх, у порівнянні з іншими, хоча і має провал у "важливому" діапазоні 1кгц.
Ну і наостанок порівняння моєї системи harman kardon в автівці з домашньою системою у точці прослуховування, що не правильна для цього типу акустики, на відстані 3х метрів на дивані)
Хххууух якось довгий потік думки вийшов)) висновків не буде. Із планів можливо пограюся з центральним каналом, можливо з створенням об'єму для середночастотників, або/та їх зміною як і піщалок, бо не певен що то саме піщадки гівно, а не такий пресет записаний у дсп уся.
Резумуючи, найголовніша проблема цієї системи її закритість, немає можливості навіть нормальної еквалізації, не кажучи вже про часово-фазові затримки, не поканальне керування.
Кому цікаво послухати максимально не об'єктивне відтворення (рекордеру не маю, знімав на звичайний смартфон з неможливістю вимкнути лімітер що жорстко давить гучний звук)
Дякую усім хто дочитав цей увесь бред, запрошую до коментів зі своїми думками, виправленнями
Для нових S60 також є: https://youtu.be/gswKEBdVsyI?si=TIupIBSi-8G6FnYA
Десь проскакувала інфа що Dynaudio, але не перевіряв
А можливо цікавилися, є сенс та можливість підключати сабвуфер до стокових систем PS/HP?
Можливо і є сенс "зовсім правильно" це навряд вийде зробити. Адже в ідеалі, усі штатні мідбаси треба буде, при встановленні Саба якось підрізати знизу, щоб вони не грали діапазон саба, програмно це зробити неможливо в штатні системі, лише фізично встановленням пасивних фільтрів на міди, але вони крутять фазу, тобто міди можуть почати конфліктувати з іншими динаміками системи. + до цього, немає можливості затримати сигнал від штатної акустики відносно сабу, звук від котрого буде приходити до вуха пізніше ніж звук штати, і тут вже як повезе, починаючи від "локалізації" відчуття коли звук від саба чітко чутно звідки йде ( не є гуд для сприйняття музики) і закінчуючи протифазою з мідами у дверях, коли один сигнал буде поглинати інший, і низьких частот стане навпаки менше після встановлення сабу.
В теорії, як на мене, можливо шось вдасться з варіантом штатного підсилювача преміум саунд від хс60-70 кажись, що мав вихід під саб ( і затримки вже розраховані у системі) і спробувати його прописати в систему, і вже на ці виходи цепляти не штатний саб (штатний не о чем). Але це лише думки, не факт що буде гуд, і не факт що взагалі вдасться прописати його в систему не підходящего авто.
Взагалі доопрацювання штатної системи справа поганопрогнозована, експериментальна, та важка, як на мене, краще почати з гарної шумо-вібро ізоляції дверей, що вже дає деякий приріст на низьких частотах. З сабом, резумуючи, може вийти +- норм, може взагалі "не очень", як повезе грубо кажучи
При чому дійсно цікаво, і дійсно не зрозуміло :)
З того що зрозумів - музика High performance це загалом норм і в порівнянні з Premium не велика різниця.
І з того що слухав в інших авто в нас досить пристойний звук. В ауді а5 bang and olufsen мені менше сподобався, в BMW 3 F30 також не зайшов :)
Коли б не ситуація з оптичним сигналом, я б 100% сказав би що краще ставити якусь кастом систему, але лише один перетворювач сигналу, що з Most150, що використовується у вольво робить звичайну опитку, котру вже розуміють сторонні підсилювачі, з'їдає велику частку бюджету, і тому не можу сказати який шлях поліпшення звуку правильний. Єдине що можу сказати напевно, це оьов' язково шумовіброізоляція дверей, в будь якому випадку)
Скажімо так, в моєму випадку, коли б було нове авто і я міг докупити Скажімо за 5к еуро якийсь топовий штатний звук я б 100% цього не робив а упоровся в ці гроші сам, і за ці 5к еуро система була б точно більш цікава ніж топова штатна
Перевірити, в чому проблема з акустикою можна на свіп-тоні, прогнати синусом весь діапазон, кожен динамік окремо, зняти ачх при цьому. Одразу стане зрозуміло, чи проблема фазування, чи резонансів - акустичних, механічних. В мене навіть десь була дуже простенька програмка для цього, сама гуде, сама графік малює, тільки мікрофон вимірювальний треба калібрований прийнятної якості і якась зовсім простенька схемка для підключення до звукової плати. Десь вона на комп'ютері в гаражі, так не згадаю назву.
Ну а решта все класично, трясеться вся апаратура, в першу чергу блоки живлення, мінімізуються спотворення-наводки, прохідні конденсатори, може операційники. Підбирається акустика відповідної якості, до речі, дуже раджу поекспериментувати із встановленням динаміків через підвіс за центр мас, чи, принаймні, якусь іншу вібро-розв'язку, типу віброплити. Тут Halin описував про це: https://halin-caraudio.blogspot.com/2013/05/11-scanspeak-18w4831.html Я, коли почав такі експерименти, одразу і його скан-спіки в його машині так встановив, ну а Міша не був би собою, якби не накопав про це максимально інформації :) Ефект одразу буде, ніби вату з вух вийняли :) Далі, якщо в планах використання штатних місць встановлення динаміків, з імовірністю майже 100% їх не вдасться звести без DSP, часових затримок. Та і фільтри хороші потрібні. Отак ми і приходимо до розуміння, що скільки штатну систему не тряси, на її базі все рівно навіть просто технічно правильне звучання не побудувати, з прийнятним ачх, а не те, щоб про якусь якість говорити :) Ну, за дуже рідкими винятками.
Ну і висновок так, зі штатною системою нічого не поробиш через відсутність можливості налаштування))