6 січня — Святий вечір (Навечір'я Різдва Христового).6 января — Сочельник (Навечерие Рождества Христова)

Опубліковано: 06 січня 2017р. 19:04
Я їжджу на Opel Vectra B
Стрий, Україна

За давньою традицією, належне різдвяне святкування починається ще ввечері напередодні Різдва з духовних і матеріальних приготувань. Вечір цей зветься Святим чи Свят-Вечором, або ж Навечір'ям Різдва Христового, що припадає на 6 січня.
Це один з найбільш шанованих днів для всіх християн — і східного, і західного обрядів — та одне з найважливіших родинних свят, магічний день, коли кожна сім'я створює в оселі атмосферу затишку, достатку та злагоди.
Однак не менш важливою була завчасна й серйозна підготовка до різдвяно-новорічних обрядів. Обов'язково з пори жнив зберігали обжинкового Дідуха та відбирали пахуче сіно. До свят завершували всю важливу роботу по господарству — від наведення ладу в хаті та обійстві до ремонту робочого реманенту, ткання полотна й вичинки шкір.
За звичаєм до свят господині ретельно прибирали в хатах, вибілювали помешкання й розмальовували квітами комин, застеляли нові або чисто випрані скатерки, рядна й рушники. Обов'язково намагалися справити новий одяг для всіх членів родини та купити новий посуд (макітри, горшки, коцюби й макогони). Із воску власної пасіки люди виготовляли святкові свічки, приказуючи спеціальні замовляння і молитву. У підготовці були задіяні усі — і малі, і старі.
У яких сподіваннях та клопотах проводили Святий вечір наші прадіди та як відбувалося усе обрядове дійство — про це читайте далі.
Ранкові приготування
Ще вдосвіта господиня приступає до праці. Першою магічною дією є добування нового вогню. Жінка дістає з покуття кремінь і кресало, які останні дванадцять днів лежали під образами. Вона тричі кладе на собі знак хреста і, ставши обличчям до схід-сонця, викрешує «новий огонь». Цим вогнем вона розпалює в печі дванадцять полін, що їх припасала та сушила дванадцять днів останнього місяця.
Після цього господиня приступає готувати дванадцять свят-вечірніх страв: ставить узвар, варить горох, квасолю, смажить капусту, рибу, ліпить вареники, готує бараболю, гриби, кашу гречану з конопляним молоком, голубці з пшоном, коржі з маком та кутю з товченої пшениці. В усьому їй допомагають діти. В цій багатій, але пісній вечері господиня представляє найголовніші плоди поля, городу і саду, ніби дає звіт новому рокові за своє багатство в минулому році.
В той час господар іде напувати худобу, стелить нової соломи та дає їй свіжого сіна. Потім він одкидає сніг від хати, розчищує стежки і уважно оглянудає усе господарство. Ніщо не може бути в цей вечір поза домом — позичене чи десь забуте.
Всі члени родини теж повинні бути вдома. Кажуть, якщо в цю ніч десь заночувати, то цілий рік будеш блукати по світу. Не можна і сваритися в цей день, а навпаки, треба помиритися з ворогами, щоб у новому році було мирно і в хаті, і поза хатою. Тому, аби когось не забути, господиня заворожує усіх своїх ворогів: затикає клоччям усі дірки в лавках та ослонах і заклинає: «Не дірки затикаю, а роти моїм ворогам, щоб їх напасті не зловили мене через увесь рік». Також вона зав'язує ґудзі на мотузці — стільки ґудзів, скільки має ворогів, а коли сідатиме вечеряти, то покладе той мотузок під себе, примовляючи: «Щоб так мої вороги мовчали, як ці ґудзі мовчать!»
Встановлення на покуті Дідуха
Сьогодні не снідають і обходяться без обіду. Хіба дітям, що не можуть терпіти голоду, мати дозволить дещо з'їсти, та й то лише в обідній час.
Коли вечоріє, починається готування домашнього вівтаря. Господар вносить сніп жита — «дідуха». Переступаючи поріг, він скидає шапку і вітається з господинею, ніби вперше входить до хати:
— Дай, Боже, здоров'я!
— Помагай Біг, — відповідає господиня, — а що несеш?
— Злато, щоб увесь рік ми жили багато! — говорить господар, зупиняючись посеред хати. Тут він хреститься і, звертаючись до родини, віншує:
— Віншую вас із щастям, здоров'ям, з цим Святим Вечором, щоб ви в щасті і здоров'ї ці свята провели та других дочекались — від ста літ до ста літ, поки нам Пан Біг назначить вік!
Повіншувавши, господар підносить «дідуха» високо над столом і ставить на покутті під образами. Далі він перев'язує «дідуха» залізним ланцюгом і кладе біля нього ярмо, чепіги від плуга і хомут. Господиня добуває із скрині нову білу скатерку і все це накриває.
Згідно з українським світоглядом Рай-Дідух був умістилищем духів-пращурів, духу житла, добрих духів-Лада. Останні, вважалося, після жнив вселяються в сніп-Дідух і з ним переходять з ниви до клуні. А інші духи-Лада переходять з полів у ліси, гори та долини. Духи разом із Дідухом входять до оселі людей і для них господарі влаштовують Святу Вечерю. На цю Багату Кутю, крім добрих духів, приходять і бог урожаю та бог домашніх тварин. Місце ж Дідуха в хаті звалося «Раєм», бо там, вважали, з цього часу перебуватимуть душі пращурів-покровителів роду і дому.
До тих пір, поки Рай-Дідух стоїть на покуті, суворо заборонялося виконувати будь-яку роботу, окрім догляду худоби. В цю пору господині навіть виносили з оселі віника, щоб не підмітати в хаті. В цю пору годилося лише святкувати й не працювати.
Облаштування оселі та святкового столу
Господар знову вносить до хати оберемок соломи та сіна. Солому він розстеляє по долівці, а сіно ділить на дві нерівні частини. Меншу кладе на покутній бік столу, а з більшої робить стіг під столом. Зверху на сіні ставить черепок з жевріючим вогником, де куриться ладан, наповнюючи хату святочними пахощами. Збоку коло сіна, під столом, господар кладе ще «заліззя» — леміш від плуга, гистик без держака та сокиру. Діти по кілька разів торкаються тих речей босоніж — «щоб ноги були тверді, як залізо». Таким чином господарі захищають свою господу від «злої сили», щоб позбутися її не тільки на цей вечір, а й на весь господарський рік.
Господар і господиня з новоспеченим «святочним» хлібом, медом та маком обходять двір, комори та обкурують все це ладаном. Біля обори, де стоять корови, господиня посипає насінням дикого маку — «щоб відьми, його визбируючи, не могли приступити до худоби». На закінчення цього обходу господар «зарубує» поріг — «щоб звір не міг переступити».
Йдучи в обхід, жінка вбирає собі на голову чоловічу шапку — «щоб цілий рік ходити простоволосою».
У хаті господиня кладе під скатерку на чотири кути столу по голівці часнику — «щоб злу силу відігнати».
На сіно, що намощене на покутньому кінці столу, «невинна душа» (дитина до семи років) кладе три хліби або калачі, грудку соли і ставить велику воскову свічку. Мати виставляє полумиски з вечерею на стіл, а на сіно, що на покутті біля «вівтаря», ставить горщик з кутею та узваром.
Хоч діти вже дуже голодні, вони терплять і крізь вікно уважно дивляться на небо: чи не зійшла вже вечірня зоря, що має сповістити всім людям про велике чудо — народження Сина Божого!

По давней традиции, должное рождественское празднование начинается еще вечером накануне Рождества из духовных и материальных приготовлений. Вечер этот называется Святым или Святой Вечером, или Навечерие Рождества Христова, приходится на 6 января. </ B>
Это один из самых почитаемых дней для всех христиан — и восточного, и западного обрядов — и одно из важнейших семейных праздников, магический день, когда каждая семья создает в доме атмосферу уюта, достатка и согласия.
Однако не менее важной была заблаговременная и серьезная подготовка к рождественско-новогодних обрядов. Обязательно с поры жатвы хранили обжиночного Дидух и отбирали пахучее сено. К праздникам завершали всю важную работу по хозяйству — от наведения порядка в доме и обийстви к ремонту рабочего инвентаря, ткачества полотна и выделки кож.
По обычаю к праздникам хозяйки тщательно убирали в домах, отбеливали помещения и разрисовывали цветами дымоход, застилали новые или чисто выстиранные скатерти, ткани и полотенца. Обязательно пытались произвести новую одежду для всех членов семьи и купить новую посуду (чаши, горшки, кочерги и макогоны). Из воска собственной пасеки люди изготовляли праздничные свечи, приговаривая специальные заговоры и молитвы. В подготовке были задействованы все — и малые, и старые.
В каких надеждах и заботах проводили Святой вечер наши прадеды и как происходило все обрядовое действо — об этом читайте далее.
утренние приготовления
Рассвете хозяйка приступает к работе. Первой магическим действием является добывание нового огня. Женщина достает из угол кремень и огниво, которые последние двенадцать дней лежали под образами. Она трижды кладет на себе знак креста и, став лицом к востоку-солнца, высекает «новый огонь». Этим огнем она разжигает в печи двенадцать поленьев, которые припасала и сушила двенадцать дней последнего месяца.
После этого хозяйка приступает готовить двенадцать свят-вечерних блюд: ставит узвар, варит горох, фасоль, жарит капусту, рыбу, лепит вареники, готовит картошку, грибы, кашу гречневую с конопляным молоком, голубцы с пшеном, коржи с маком и кутью из толченой пшеницы . Во всем ей помогают дети. В этой богатой, но постной ужина хозяйка представляет главные плоды поля, огорода и сада, что дает отчет новому году за свое богатство в прошлом году.
В то время хозяин идет поить скот, стелет новой соломы и дает ей свежего сена. Затем он отбрасывает снег от дома, расчищают тропы и внимательно оглянудае все хозяйство. Ничто не может быть в этот вечер вне дома — одолженное или где-то забытое.
Все члены семьи тоже должны быть дома. Говорят, если в эту ночь где-то заночевать, то целый год будешь блуждать по миру. Нельзя и ссориться в этот день, а наоборот, надо помириться с врагами, чтобы в новом году было мирно и в доме, и за домом. Поэтому, чтобы кого-то не забыть, хозяйка завораживает всех своих врагов: затыкает паклей все дыры в лавках и скамейках и заклинает: «Не дырки затыкаю, а роты моим врагам, чтобы их напасти не поймали меня через весь год». Также она завязывает с яблоками на веревке — столько яблоко, сколько имеет врагов, а когда садиться ужинать, то положит тот веревок под себя, приговаривая: «Чтобы так мои враги молчали, как эти яблоки молчат»
Установки на углу Дидух
Сегодня не завтракают и обходятся без обеда. Разве детям, которые не могут терпеть голода, мать позволит несколько съесть, и то только в обеденное время.
Когда вечереет, начинается приготовления домашнего алтаря. Хозяин вносит сноп ржи — «дидуха». Переступая порог, он сбрасывает шапку и здоровается с хозяйкой, будто впервые входит в дом:
— Дай Бог здоровья!
— Помогай Бег, — отвечает хозяйка, — а что несешь?
— Злата, чтобы весь год мы жили много! — Говорит хозяин, останавливаясь посреди комнаты. Здесь он крестится и, обращаясь к семье, поздравляет:
— Поздравляю вас со счастьем, здоровьем, с этим Святым Вечером, чтобы вы в счастье и здоровье эти праздники провели и вторых дождались — от ста лет до ста лет, пока нам Господин Бег назначить возраст!
Повиншувавшы, хозяин подносит «дидуха» высоко над столом и ставит в углу под образами. Далее он перевязывает «дидуха» железной цепью и кладет у него ярмо, ручки плуга от плуга и хомут. Хозяйка добывает из сундука новую белую скатерть и все это накрывает.
Согласно украинскому мировоззрению Рай-Дидух был вместилищем духов-предков, дух жилья, добрых Духов-Лада. Последние, считалось, после жатв вселяются в сноп-Дидух и с ним переходят с нивы снопы. А другие Духи-Лада переходят из полей в леса, горы и долины. Духи вместе с Дидухом входят в дом людей и для них хозяева устраивают Святую Вечерю. На эту Богатую кутью, кроме добрых духов приходят и бог урожая и бог домашних животных. Место же Дидуха в доме звалось «Раем», потому что там, считали, с этого времени будут находиться души пращуров-покровителей рода и дома.
До тех пор, пока Рай-Дидух стоит в углу, строго запрещалось выполнять любую работу, кроме ухода скота. В это время хозяйки даже выносили из жилища веник, чтобы не подметать в доме. В это время следовало лишь праздновать и не работать.
</i></b>

0 0

Коментарі

Щоб залишати коментарі, потрібно авторизуватись.